Ten wpis będzie przeznaczony nie tyle dla tych z Was, którzy chcą uczyć się angielskiego, ale dla tych którzy chcieliby tego języka nauczać. Często dostaję wiadomości od osób, które chciałyby uczyć języka, ale nie studiują ani nie studiowały nigdy filologii angielskiej i pytają jak się do tego zabrać.
Dziś opowiem Wam o kilku ważnych aspektach o jakich należy pamiętać zostając nauczycielem, a potem pokażę 3 kierunki studiów podyplomowych jakie oferuje Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Bydgoszczy.
Chcąc zostać nauczycielem języka angielskiego trzeba pamiętać o kilku aspektach. Możemy je podzielić umownie na formalne i nieformalne i od tych drugich zacznę.
Przez lata mojej pracy jako nauczyciel, przede wszystkim prywatny ale też nauczyciel w szkole utwierdziłam się, że praca nauczyciela to swego rodzaju misja. Jeżeli ktoś widzi w tym zajęciu tylko zawód, który jak każdy inny ma zapewnić pieniądze, to niestety szybko się przekona, że to za mało. W tym zawodzie, niezwykle istotne jest żeby lubić to, co się robi. Pasja wynikająca z nauczania jest tym, co napędza do działania w pracy nauczyciela, która jest pracą trudną. Mając kontakt z uczniami i ich rodzicami trzeba być przygotowanym na wiele nieprzewidywalnych sytuacji. Jeśli myślicie o tym, żeby zostać nauczycielem, musicie zdawać sobie sprawę, że nie wszyscy Wasi uczniowie będą chcieli się uczyć. Często ci chętni uczniowie będą stanowili mniejszość.
Kolejną ważną sprawą jest to, żeby nie tylko lubić samą pracę nauczyciela, ale też być pasjonatem przedmiotu, którego się naucza. Nauczyciel, w którym tę pasję widać ma większą szansę zarazić uczniów sympatią do przedmiotu. Jest to bardzo ważne, ponieważ pewnie sami pamiętacie ze szkoły, że ci pedagodzy, którzy ciekawie prowadzili lekcje i umieli wiedzę w przystępny sposób przekazywać, sprawiali, że przedmiot, nawet jeśli początkowo nie należał do naszych faworytów, stawał się tym na który potem czekaliśmy.
Trzecią niezwykle ważną cechą jeśli chodzi o bycie nauczycielem jest wewnętrzna potrzeba rozwijania się. Nauczyciel, który myśli, że skończy studia i na tym może zakończyć edukację jest w błędzie. Przynajmniej jeśli chodzi o taką formalną edukację. Ma to odzwierciedlenie w rzeczywistości, zwłaszcza jeśli chodzi o naukę języka obcego, bo tak jak i naszego ojczystego języka, tak i tego obcego będziemy uczyć się całe życie. Nie tylko doskonalenie się w obrębie nauczanego przedmiotu jest ważne. Nauczyciel, oprócz bycia ekspertem we własnej dziedzinie, musi posiadać wiedzę z zakresu tematów takich jak np.: psychologia, rozwój dziecka i jego procesów poznawczych czy metodyka. Innymi słowy, oprócz tego żeby wiedzieć czego uczyć, musi przede wszystkim wiedzieć jak uczyć. Jakie metody są najskuteczniejsze. Ciągle poznajemy sposób funkcjonowania naszego mózgu. Dobry nauczyciel powinien oprócz zainteresowania przedmiotem, zgłębiać wiedzę na temat tego jak uczyć.
Jeśli posiadasz te 3 cechy – masz powołanie do uczenia, jesteś pasjonatem angielskiego i jesteś nastawiony na nieustający rozwój, to pora pomyśleć o wymogach formalnych.
Musisz dobrze znać język i mieć przygotowanie pedagogiczne. Nie oznacza to jednak wcale, że musisz być absolwentem filologii angielskiej. Jeśli ukończyłeś inne studia licencjackie lub magisterskie możesz skorzystać z oferty Wyższej Szkoły Nauk o Zdrowiu wybierając jeden z trzech kierunków studiów podyplomowych.
Kierunki:
to kierunki dla osób, które mają przygotowanie pedagogiczne i dokument potwierdzający znajomość języka na poziomie co najmniej B2, np. certyfikat FCE. Jeśli chcesz pracować z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym w klasach I-III, to te kierunki studiów przygotują Cię właśnie do pracy z dziećmi w takim przedziale wiekowym.
Jeżeli masz certyfikat potwierdzający znajomość j. angielskiego na poziomie C1 lub C2, ale nie posiadasz przygotowania pedagogicznego a chcesz zostać nauczycielem i zyskać kwalifikacje do nauczania j. angielskiego na we wszystkich typach szkół, to idealnym kierunkiem dla Ciebie będzie: Przygotowanie Pedagogiczno – Metodyczne dla nauczycieli języka angielskiego/ niemieckiego/ włoskiego/ hiszpańskiego/ rosyjskiego – kwalifikacje nauczycielskie
Jak widzicie nie trzeba być absolwentem filologii angielskiej, żeby uczyć tego przedmiotu. Jeśli rozważacie zostanie nauczycielem tego przedmiotu, to zastanówcie się, czy posiadacie cechy, o których wspomniałam na początku filmu i pamiętajcie, że bycie nauczycielem to bardzo odpowiedzialna praca, ponieważ czas w mniejszym, czasem w większym stopniu macie wpływ na życie i przyszłość innych osób.
47,886 total views, 3 views today
Dzięki za artykuł, właśnie szukam podobnych informacji, obecnie mieszkam w UK i po 12 latach wracam do Polski. W UK zrobiłam FCE a rok później CAE (10 lat temu), również jestem po wyższych studiach pedagogicznych magisterskich w Polsce (pedagogika specjalna). Obecnie szukam kursów metodycznych przygotowujących do nauczania angielskiego (podyplomowych), ale z tego co zauważyłam to jednym z warunków przyjęcia jest „bycie aktywnym zawodowo nauczycielem”, na niektórych uczelniach nawet wymagane jest zaświadczenie od dyrektora szkoły, ze jest się zatrudnionym jako nauczyciel. Niestety, ja dopiero będę szukać pracy w Polsce. Czy orientuje się Pani jak to wyglada w praktyce?
Niestety nie mam aktualnych informacji.
Po wielu namysłach i rozmowach z mężem stwierdziłam, że chce zacząć uczyć angielskiego. Miałam certyfikat z angielskiego C1 i zdecydowałam się zrobić przygotowanie pedagogiczne do nauczania języka obcego na WSKZ. Studia były online, w dowolnym czasie można oglądać wykłady, więc ja się uczyłam i odpoczywałam, a mąż w tym czasie siedział z naszymi dzieciakami. Taki układ mi odpowiadał ;D obecnie już pracuje w szkole 🙂
Super! Podziwiam za zaangażowanie!