Na egzaminie w części podstawowej, możesz zostać poproszony o napisanie różnych rodzajów listów formalnych. Zasadniczo forma listu jest taka sama, jak przy liście nieformalnym. Różni się tylko używanym słownictwem (zwrotami grzecznościowymi) językiem i treścią.
Język formalny.
Używając języka formalnego musisz pamiętać o tym, żeby:
- nie używać skrótów: don’t, wasn’t itp., tylko pisać pełne formy: do not, was not;
- stosować stronę bierną;
- nie używać języka potocznego i kolokwializmów;
- używać zaawansowanych konstrukcji gramatycznych i słownictwa;
- stosować zdania złożone i słówka łączące oraz spójniki;
- zdania z podmiotami I lub WE można zastąpić stroną bierną;
- często stosować konstrukcje bezosobowe: np. It is thought…
Rodzaje listów formalnych:
Podanie o pracę:
Przykładowa treść zadania:
Znalazłeś w internecie ofertę pracy wakacyjnej dla uczniów i studentów w kraju anglojęzycznym. Chciałbyś dowiedzieć się więcej. Napisz list do firmy oferującej prace.
- Określ, o jaką ofertę chodzi i dlaczego jesteś nią zainteresowany
- Przedstaw się wyjaśniając dlaczego jesteś odpowiednim kandydatem
- Zapytaj o wynagrodzenie i zakwaterowanie
- Zapytaj o czas wolny i możliwość połączenia pracy z nauką angielskiego
List ma zawierać 120-150 słów.
Zwroty rozpoczynające i kończące list:
- Jeśli nie znasz osoby do której piszesz, rozpoczynasz tak: Dear Sir/Madam; a kończysz: Yours faithfully,;
- Jeśli znasz osobę do której piszesz możesz zacząć tak: Dear Mr. Smith,; a zakończyć Yours sincerly,;
Przydatne zwroty:
1. Wstęp:
- I am writing in response to/in relpy to your advertisement in the local newspaper.
- I am writing in connection with…
2. Wyrażenie zainteresowania ofertą:
- I would like to express my interest in your offer.
- I find the advertised position perfect for me.
- That job fits my expectations….
3. Wyjaśnienie dlaczego jesteś dobrą osobą na dane stanowisko:
- That job fits me because…
- My reason for applying for this job is…
- I have always be very enthusiastic about…
- i wiele innych
4. Podanie kwalifikacji:
- As for my qualifications…
- As far as my experience is concerend…
- My professional experience includes…
- I worked as…
5. Zakończenie listu:
- I would be more than happy to attend an interview at your earliest convenience.
- I enclose my CV/references from previous employers.
- I am looking forward to hearing from you.
List do redakcji:
Przykładowa treść zadania:
W czasie pobytu w Nowym Jorku przeczytałeś ciekawy artykuł o wpływie mediów społecznościowych na życie nastolatków. Napisz list do redakcji czasopisma w którym:
- wyrazisz uznanie dla redakcji za poruszenie tego tematu i poinformujesz dlaczego Twoim zdaniem jest on istotny;
- podasz jedną kwestię w artykule, z którą się zgadzasz i poprzesz ją jednym argumentem;
- nie zgodzisz się z jednym z argumentów redakcji i uzasadnisz swoje zdanie;
- zapytasz o opinię innych czytelników i możliwość opublikowania Twojego listu.
List ma zawierać 120-150 słów.
Zwroty rozpoczynające i kończące list:
- Jeśli nie znasz osoby do której piszesz rozpoczynasz tak: Dear Editor,; a kończysz: Yours faithfully,;
- Jeśli znasz osobę do której piszesz możesz zacząć tak: Dear Mr. Smith,; a zakończyć Yours sincerly,;
Przydatne zwroty:
1. Wstęp:
- I am writing in connection with the (arcticle, report, editorial…) published in your (newspaper, magazine) + możesz na końcu dodać kiedy.
- I have just read the (arcticle, report, editorial…) titled …. in your (newspaper, magazine).
2. Rozwnięcie:
- I was very interested in this arcticle.
- I find this article very interesting.
- I really enjoyed reading this article.
- I was surprised/shocked/astonished to read that… .
3. Zgadzanie się z opinią:
- I could not agree more…
- I completely agree…
- I would not say it better myself…
- i wiele innych
4. Niezgadzanie się z opinią:
- I strongly disagree…
- I must say I have a completely different/opposite opinion/point of view…
- I cannot fully agree…
5. Wyrażanie opinii:
- Actually statiscics show…
- I think that because…
- From my point of view…
- As far as I am concerend…
- When it comes to me…
- According to what I believe…
6. Zakończenie listu:
- I wonder what other readers think about…
- I hope you will publish more articles about…
- I would like to suggest more topics like this…
- I would be grateful/happy/delighted if you published my letter.
List z zażaleniem:
Przykładowa treść zadania:
Napisz list z zażaleniem
Kupiłeś przez internet towar, z którego nie jesteś zadowolona. Napisz list do firmy, która Ci go sprzedała,
- poinformuj, co i kiedy kupiłaś;
- poskarż się na długi czas oczekiwania i brak reakcji na e-mail;
- podaj dwie wady kupionego towaru;
- powiedz jakiego rozwiązania oczekujesz i wyraź nadzieję na szybką reakcję;
List ma zawierać 120-150 słów.
Zwroty rozpoczynające i kończące list:
- Jeśli nie znasz osoby do której piszesz rozpoczynasz tak: Dear Sir/Madam,; a kończysz: Yours faithfully,;
- Jeśli znasz osobę do której piszesz możesz zacząć tak: Dear Mr. Smith,; a zakończyć Yours sincerly,;
Przydatne zwroty:
1. Wstęp:
- I amwriting to complain about…
- I must express my dissatisfaction with..
2. Uzasadnienie konieczności napisania listu:
- (In fact), I have already talked to… about it but (unfortunately) nothing has changed/happened.
- There has been no reply to my previous letter
3. Podawanie szczegółów:
- I bought/purchased this last week in your shop…
- I started attending this course a week ago.
- I visited your hotel last Saturday…
4. Opisywanie awarii/uszkodzenia przedmiotu lub źle wykonanej usługi:
- It suddenly stopped working.
- The screen went blank.
- It had two deep cracks on the front.
- On the contrary to the description in the brochure…
- The course has not been provided properly.
- The holiday was too expensive.
- The hotel room was dirty.
5. Określenie konsekwencji:
- It was a very unfortunate event because…
- In this way it ruined all my plans as…
- As a result, I was left without…
6. Zwracanie się z sugestią rozwiązania problemu:
- In this situation, I’m afraid I must ask you for…
- I hope/believe this (failure/loss/disappointment..) entitles me to a compensation/refund.
- Taking into consideration all the (trouble) I suffered/experienced I hope I can expect…
7. Zakończenie listu:
- I hope to hear from you soon.
- I am looking forward to hearing from you.
List z prośbą o informacje:
Przykładowa treść zadania:
Chcesz kupić dom lub mieszkanie w Australii. Znajdujesz w gazecie ogłoszenie prezentujące nieruchomość, która cię interesuje. napisz list do agencji, która je zamieściła.
- Określ, jaki rodzaj domu/ mieszkania chcesz kupić i powołaj się na ogloszenie.
- Zapytaj o odległość od środków komunikacji miejskiej i sklepów.
- Zapytaj o co najmniej 2 interesujące cię elementy z wyposażenia domu.
- Zapytaj o możliwość uprawiania sportów i dostęp do rozrywek kulturalnych w okolicy.
List ma zawierać 120-150 słów.
Zwroty rozpoczynające i kończące list:
- Jeśli nie znasz osoby do której piszesz rozpoczynasz tak: Dear Sir/Madam,; a kończysz: Yours faithfully,;
- Jeśli znasz osobę do której piszesz możesz zacząć tak: Dear Mr. Smith,; a zakończyć Yours sincerly,;
Przydatne zwroty:
1. Wstęp:
- I am writing in connection with
- I am writing to enquire/ask about
- I have read your advertisement and I would like to know…
2. Wyrażenie zainteresowania sprawą:
- I have been looking for…
- I am interestend in…
- I am planning to…
3. Podawanie szczegółów:
- I bought/purchased this last week in your shop…
- I started attending this course a week ago.
- I visited your hotel last Saturday…
4. Dowiadywanie się o szczegóły:
- I would like to know more about…
- I would like to get more information about…
- I am still not sure about …
5. Zakończenie listu:
- I hope to hear from you soon.
- I am looking forward to hearing from you.
1,648 total views, 9 views today