Rozprawka wyrażająca opinię.

Na maturze rozszerzonej jednym z rodzajów form wypowiedzi jest rozprawka. Mamy 2 typy rozprawek, które na egzaminie występują:

  • rozprawka wyrażająca opinię,
  • rozprawka za i przeciw.

Rozprawka wyrażająca opinię to forma wypowiedzi odpowiadająca angielskiemu opinion essay. Często unikacie pisania rozprawek, bo ta forma całkiem bezpodstawnie uważana jest za najtrudniejszą.

Pokażę Wam kilka prostych kroków, dzięki którym poznacie schemat pisania i nauczycie się ja ten temat ugryźć.

Co trzeba wiedzieć o rozprawce:

  • Pisząc ją używasz języka formalnego.
  • Ma zawierać 200-250 słów; dopuszczalne przekroczenie limitu to ok. 10%;
  • Musi zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
  • W angielskim nie ma lania wody – nie piszesz ogólnie na temat podany w zadaniu. Liczą się konkrety. Zresztą przy takim limicie nie ma miejsca na rozwlekanie się.

Jak napisać poszczególne części rozprawki:

Temat naszej rozprawki będzie następujący: 

Some people believe that children should not be given homework every day. To what extent do you agree or disagree with this statement?

Przed pisaniem zawsze warto zastanowić się nad argumentami. Zaprezentujesz tutaj 2 – 3 argumenty. Kiedy już wiesz, po której stronie się opowiesz musisz napisać wstęp.

Wstęp:

Tak jak wspomniałam wcześniej, nie ma tu miejsca na ogólniki. Nie pisz zatem ogólnie o systemie edukacji. Ja pokażę Ci jak w 3 zdaniach napisać wstęp, tak żeby zawierał wszystko co jest istotne.

Zdanie 1. Wprowadzenie do tematu.

Możesz oczywiście zacząć od zdania: „W dzisiejszych czasach dzieci…”. ale odradzam. Więcej punktów dostaniesz jeśli napiszesz to inaczej – nie zaczniesz w sposób typowy.

Ciekawym sposobem jest rozpoczęcie od ALTHOUGH:

Although kids spend a lot of time at school they also get homework almost  every day.

Możesz też sparafrazować temat:

It is believed that students are not supposed to get homework daily.

I wprowadzenie do tematu gotowe.

Zdanie 2. Pokazanie opinii.

To jest zdanie, które absolutnie MUSI znaleźć się we wstępie. W pracach w języku angielskim nie używamy form osobowych. Nie powiemy I think itp. Słowa „I”, czy „my” nie powinno się pojawiać. Na maturze nie jest to duży problem ale z pewnością unikanie tego „personal language” podniesie punktację. Jak zatem wyrazić swoją opinię, nie użwając „I”, czy „my”?

This essay agrees that children should not get daily exercise to do at home.

Zdanie 3. Pokazanie argumentów.

W ostatnim zdaniu sygnalizujesz swoje argumenty, tak, że czytelnik wie już o czym będzie praca.

Firstly, this  essay will present the problem of tiredness, and then it will analyse the decreasing family time.

Pamiętaj, że w rozwinięciu będzie rozwijać argumenty. Tutaj je tylko pokazujesz. Muszę one w rozwinięciu pojawić się w tej samej kolejności.

Cały wstęp będzie wyglądał następująco:

Although kids spend a lot of time at school they also get homework almost  every day. This essay agrees that children should not get daily exercise to do at home. Firstly, this essay will present the problem of tiredness, and then it will analyse the decreasing family time.

 

Rozwinięcie:

Twoje rozwinięcie będzie zawierać 2 lub 3 paragrafy (po jednym do każdego argumentu).

Każdy paragraf powinien zawierać trzy elementy

  1. Tzw. TOPIC SENTENCE, który przedstawia nam myśl przewodnią.
  2. Wyjaśnienie.
  3. Przykład – dane nie muszą być prawdziwe.

Moje argumenty to zmęczenie i zmniejszający się czas jaki spędzamy z rodziną. Każdy będzie zajmował jeden paragraf.

First of all, children should not be given any extra exercises to do at home because they are exhausted after coming from school. Majority of students in Poland spend many a lot of time at school thus they are very tired when the lesson finish and their brain cannot function effectively. As the statistics shows, the majority of pupils spend from six to nine hours at school, therefore it is impossible for the to study efficiently in the afternoons.

 

Secondly, young people ought to have time to spend with their families. Family time is crucial for children so they can be with their loved ones to relax and have fun. Every eight out of ten families claim that they do not have any leisure time for themselves on weekdays. Moreover at the weekends they have to keep up with the household chores and homework.

 

Nasza rozprawka póki co wygląda tak:

Although kids spend a lot of time at school they also get homework almost  every day. This essay agrees that children should not get daily exercise to do at home. Firstly, this essay will present the problem of tiredness, and then it will analyse the decreasing family time.

First of all, children should not be given any extra exercises to do at home because they are exhausted after coming from school. Majority of students in Poland spend many a lot of time at school thus they are very tired when the lesson finish and their brain cannot function effectively. As the statistics show, the majority of pupils spend from six to nine hours at school, therefore it is impossible for the to study efficiently in the afternoons.

Secondly, young people ought to have time to spend with their families. Family time is crucial for children so they can be with their loved ones to relax and have fun. Every eight out of ten families claim that they do not have any leisure time for themselves on weekdays. Moreover at the weekends they have to keep up with the household chores and homework.

 

Zakończenie:

Często sprawia to problem. Zapamiętaj kilka zasad:

    • nie możesz dodać tu nowych argumentów;
    • nie lej wody;
    • zakończenie ma być krótkie i na temat;
    • musisz powtórzyć w nim opinię ze wstępu, oczywiście innymi słowami;
    • upewnij się, że odpowiedziałeś na pytanie;
  • Najlepszymi słowami żeby rozpocząć tę część są: „In conclusion„, „To conclude„.

Co będzie zawierało Twoje zakończenie?

  • Powtórzenie tezy ze wstępu.

Nasz wstęp wygląda tak:

Although kids spend a lot of time at school they also get homework almost  every day. This essay agrees that children should not get daily exercise to do at home. Firstly, this essay will present the problem of tiredness, and then it will analyse the decreasing family time.

 

Musimy więc w zakończenie odpowiedzieć na postawione w temacie pytanie i sparafrazować tezę.

In conclusion, this essay has proven that children should not get additional work to do at home, thus they have an opportunity to relax after strenuous hours at school, besides they also need time to spend it with their families.

 

Cała praca prezentuje się nastęująco i zawiera 232 słowa (zwróć uwagę na układ graficzny):

Although kids spend a lot of time at school they also get homework almost  every day. This essay agrees that children should not get daily exercise to do at home. Firstly, this essay will present the problem of tiredness, and then it will analyse the decreasing family time.

First of all, children should not be given any extra exercises to do at home because they are exhausted after coming from school. Majority of students in Poland spend many a lot of time at school thus they are very tired when the lesson finish and their brain cannot function effectively. As the statistics show, the majority of pupils spend from six to nine hours at school, therefore it is impossible for the to study efficiently in the afternoons.

Secondly, young people ought to have time to spend with their families. Family time is crucial for children so they can be with their loved ones to relax and have fun. Every eight out of ten families claim that they do not have any leisure time for themselves on weekdays. Moreover at the weekends they have to keep up with the household chores and homework.

In conclusion, this essay has proven that children should not get additional work to do at home, thus they have an opportunity to relax after strenuous hours at school, besides they also need time to spend it with their families.

 7,181 total views,  3 views today

Dodaj komentarz